Ahoj čuníci,
Dostal jsem nedávno zpětnou vazbu, že moje články jsou moc dlouhé. Mám dobrou zprávu. Tento nebude výjimkou.
Je srpen 2002, narozeninová párty u spolužáka ze základky, Vopa. Zatímco ostatní účastnici bujaře popíjejí a v podroušeném stavu se nemotorně snaží o férovou výměnu různých tělesných sekretů s příslušníkem opozitního pohlaví, já sedím osamocen ve Vopově pokoji a poprvé ve svém životě hraji Warcraft III. Ještě netuším, že tato hra se bude kruciálním způsobem podílet na mém dospívání. Svítá.Warcraft III je doposud jedinou hrou v mém životě, kterou jsem vydržel hrát do rána. (nejsem zase takový pařan, za kterého mně většina z vás bude považovat – okolo půlnoci u čehokoliv beznadějně usínám.) Toto byla první, a skutečně doposud jediná hra, kterou jsem tento jediný památný večer hrál až do rána při jejím premiérovém spuštění. Tak moc mne fascinovala.
.
Uplynul půlrok. Mezitím jsem nastoupil na gympl a poznal spolužáky nové. Naši nově utvořenou partu spojovala jedna vášeň. Vášeň pro hru Warcraft III. Natahal jsem do ní oba dva Tomáše i Baba a dlouhé týdny a měsíce jsme nemluvili o ničem jiném. Když jsem za první (a jediné přijatelné) středoškolské vysvědčení dostal poprvé v životě svůj vlastní počítač, Warcraft III byla první hra, kterou jsem naň nainstaloval. S kamarády objevujeme dnes již bohužel neexistující stránku warcraft3.sk a hodiny informatiky s dědečkem hříbečkem Ing. Zíkou trávíme výlučně na tomto fóru, kterému vděčím rovněž za to, že na rozdíl od mnoha svých vrstevníků rozumím slovenskému jazyku.Já zde vystupuji jako Trinitrotoluen, Tomáš Zavadil jako Sandro, nebožtík Tomáš Jacko si zvolil nick Kejnos, a Babo byl Liška. Kejnos a Liška byla jména vleků, kde jsme byli na lyžáku v prváku. Většina našich příspěvků se týká vzájemného popichování. Bojovný Kejnos konstantně haraší zbraněmi a vyzývá na souboj nějaké místní maséry a můj ICQ contact list plní stále více nových slovenských kamarádů z tohoto fóra.Fast forward do třeťáku. Pokud si někdo myslel, že láska k této hře nás za ty dva roky opustila, nemohl se více mýlit. Vysláni samotným mocným ředitelským zástupcem Hrnčířem, účastníme se „Turnaje pražských škol ve Warcraftu III.“ Já sám potom jdu na kvalifikaci na Mistrovství světa. Mezitím vychází neméně kvalitní datadisk l této hře „The Frozen Throne“ který si rovněž rychle zamilujeme.
Nejhezčí vzpomínku spojenou s touto hrou mám na dobu, kdy jsme se několik dnů každý týden scházeli u nás doma a tvořili dnes již legendární mapu „Viktorrr jde do Skanzenu, aneb násilí a trrráva všude“ kde hráč ovládá postavy našich spolužáků Viktora, Aleše, Parkána – blbce, a Kláry a snaží se utéct ze školy a dát si „beerrrko ve Skanzenu“ Celá hra má spoustu vlastních animací, které jsou kompletně namluveny, stejně jako postavy hrdinů a profesorů, proti kterým bojují. Dělali jsme na tom několik měsíců s Tomem a Pijerem a pak to různě posílali mezi vybrané spolužáky k jejich pobavení. Nikdo jiný to asi moc chápat nebude, ale to nevadí!Celý tento úvod jsem napsal jen proto, abyste pochopili můj vztah k této hře a jak velkou roli v životě mém i mých přátel zastupovala. Pochopitelně jsem měl velkou radost, když jsem se v listopadu roku 2018 dozvěděl, že se plánuje předělání této hry do moderního kabátu a přidání spousty nových věcí. První snímky vypadaly velice povedeně, a těšil jsem se tedy na vydání, které bylo avizováno v průběhu roku 2019.
Rok 2019 pomalu plynul, a já jsem naschvál nesledoval žádné novinky ohledně této hry, abych byl o to více nadšený a překvapený, s čím moje oblíbené herní studio Blizzard přijde tentokrát, jak vyleští tento klenot mezi hrami, který lehce poškodil pouze neúprosný zub času. Rok 2019 skončil, a hra nikde. Byl jsem trochu rozmrzelý, ale došlo mi, že tohle vždy byla strategie Blizzardu – pokud to není dokonalé, nevydáme to, a dokud to takové nebude, musíte si počkat, i kdyby to trvalo dalších pět let. Datum vydání bylo posunuto o měsíc, a řekl jsem si, že ten měsíc nejspíše potřebují k doladění posledních detailů.
Blizzard za poslední dva roky třikrát zle klopýtl: To když na svém vlastním festivalu pro hráče jejich, počítačových, her s velkou pompou oznámil Diablo na mobil, a ještě se cítil ukřivděně, když se to setkalo se zaraženým mlčením. Nejdřív se někdo zeptal, jestli je tohle nepovedený Apríl, což panáky na pódiu šokovalo. Další otázka se týkala toho, jestli tento titul bude pouze na mobily, nebo i na PC. Po odpovědi, že to bude mobile –only, začalo publikum regulérně bučet. Přednášející byl evidentně vyvedený z míry a pouze zaskočeně vyjekl: CMON GUYS, DONT YOU HAVE PHONES?! Z toho se samozřejmě stalo okamžité meme a Blizzard si uřízl strašlivou ostudu.Fail číslo dva bylo potopení jejich vlastní MOBA hry, Heroes of the Storm. S vidinou toho, že Blizzard nikdy nebude schopen konkurovat League of Legends na tomto poli, torpédovali svojí vlastní hru a odstřihli ji jakoukoliv e-sport podporu, tedy žádné turnaje, žádná publicita, žádné shánění sponzorů. Sice ta hra není úplně mrtvá, ale její rozvoj byl výrazně zpomalen a oslaben. Spousta lidí nechala školy či zaměstnání, aby se stali profesionálním hráčem této hry, reprezentovali svojí zemi nebo nějaký klan a jednoho dne se probudili a zjistili, že to vše přišlo vniveč. Čas, který této hře věnovali, je ztracený a oni jsou bez práce.
Třetí chybou bylo zabanování asijského Heartstone hráče, který se v přímém přenosu postavil za Hongkong v jeho sporu s utlačovatelskou Čínou. Chápu, že Blizzard je háklivý na politická vyjádření na svých turnajích, nicméně ban na rok je naprosto přemrštěná reakce, za kterou dostal velké bú od fanoušků a dokonce i od amerických kongresmanů a senátorů. Po nátlaku ze sebe na listopadovém Blizzconu 2019 vysoukali velice polovičatou a nepřesvědčivou omluvu a snížili dotyčnému hráči ban o polovinu, ale pachuť zůstala.
Již nyní bylo nad slunce jasnější, že Blizzard, vláčen panovačným jhem hrabivému mateřského kolosu Activision, dávno není tou firmou, která vydala Starcraft, Warcraft, World of Warcraft, nebo Diablo. Všichni zakladatelé a klíčoví lidé ve vedoucích pozicích odešli mezi roky 2015 – 2019, protože velice dobře tušili, kam tohle povede, a že to hezké nebude.Těchto několik odstavců jsem napsal proto, aby bylo jasné, že společnost, která si takto nasrala do bot, rozhodně není v pozici, kdy si může dovolit další fail, nemám pravdu? Zároveň sázka na předělání světoznámé klasiky, jež byla celosvětově milována, je docela sázkou na jistotu, no ne?
No… ne, no.
Dámy a pánové, konečně se dostáváme k samotné recenzi na Warcraft III: Reforged. Pro ty z vás, kteří to nechtějí číst celé, ale zároveň chtějí znát můj názor na tu hru a na kontroverze, které ji od prvního dne provázejí, napíšu vám to v přirovnání: Představte si, že Freddie Mercury vstane z mrtvých, Queen oznámí novou koncertní šňůru, fanoušci v extázi nakoupí lupeny, Queen přijde na pódium… A pustí playback. Korejskýho revivalu. A zatímco se ta otřesnost ponese éterem a znechucení fanoušci je budou častovat sprškou vajec, rajčat, a vulgarit, oni tam budou jen stát a nervózně se usmívat. Takovýhle jsem z toho měl dojem. Protože ono to na první pohled VYPADÁ jako Warcraft.Nejdřív bych rád adresoval globální problémy, kterými tato hra trpí, než se vrhnu na popisování nedostatků hry samotné.
- Naprostý propadák marketingu, který se dá označit pouze jako klamavá reklama. V roce 2018 bylo slíbeno a ukázáno totiž něco úplně jiného, než nakonec vyšlo. To považuji za absolutní nehoráznost a plivanec do tváře všem fanouškům původního Warcraftu, tuplem těm, kteří jim naivně dali peníze dopředu. Byly slíbeny kompletně předělané animace, které při prezentaci vypadaly dobře (a firma je do tohoto dne stále prezentuje na svém oficiálním webu!!) byla slíbená rozšířená kampaň, reflektující události, které se ve světě Azerothu staly za těch osmnáct let, které uběhly mezi původním Warcraftem III a jeho nástupcem. Nic z toho nebylo dodrženo. Blizzard se ale neunavoval informovat své předplatitele, že produkt, za který jim poslali peníze, bude úplně jiný, než slibovali a na základě slibů ty peníze také vybrali. Toto se nedá nazvat nijak jinak, než krádeží.
- Všechno, co vytvoříte, automaticky patří nám Custom games, aneb mapy vytvořené samotnými hráči, byly důležitou složkou původního Warcraftu III. MOBA žánr, který je i po tolika letech velice populární, vznikl původně z mapy Defense of the Ancients, kterou vytvořil hráč Warcraftu III a prodal ji za pořádnej balík. Jelikož on byl tvůrcem této mapy, nevydělal Blizzard ani korunu, což se jim samozřejmě zajídalo, a nechtěli opakovat stejnou chybu. Takže nyní mají v koncové smlouvě se zákazníkem, že cokoliv zákazník vytvoří, není jeho majetkem, ale majetkem Blizzardu, který si s tím může dle libosti nakládat. Pokud existují ideální podmínky pro nezávislou tvůrčí činnost, toto je jejich pravé opozitum.
- Outsourcing grafiky. Grafika mi nepřijde jako z roku 2020, nýbrž z roku 2012. Je tam posun, ale není nějak markantní, čekal jsem víc. Textury vypadají velice podobně jako v osmnáct (!) let starém originálu. Modely jednotek a hlavně hrdinů jsou docela hezké a propracované, ale jejich portréty… not so much. V původním W3 jsem mohl říci, že všechny portréty byly udělány vkusně, ať už jsem ty jednotky měl rád, nebo neměl. Tady se mi prostě některé naprosto nelíbí. Proč tomu tak je? No protože Blizzard outsourcoval část grafických prací Malajcům z LemonSky studios. To je tak, když chcete ušetřit, tak propustíte spoustu lidí ze svojí firmy, kterým třeba záleželo na tom, jak ta hra bude vypadat. No, a protože nestíháte, tak si najmete úplně jinou firmu, která to nějak zpatlá a je to. Jim je jedno, jak to dopadne, jejich vizitka to není, oni jenom plní zadání.Představte si, že by papež přišel za Michelangelem a chtěl, aby udělal nějaké renovace jeho původních fresek v Sixtínské kapli. No a Michelangelo by řekl: Tohle je moje vrcholné dílo! Generace si mě budou pamatovat díky těmto freskám! Hrome, to je taková škoda, že na tu renovaci zrovna nemám čas, ale víš co, dej to tady Giuseppemu, co maluje kadiboudy, on se taky umí ohánět se štětcem, malíř jako malíř!
Svěřit grafické práce na jedné z nejlepších her, které Blizzard kdy vydal někomu jinému, byl další z naprosto nepochopitelných mamutích kroků vedle.
- User interface je otřesný. K tomu netřeba dalšího komentáře. Ošklivě to vypadá a je to matoucí. Než jsem zjistil, jak načíst hru, tak to trvalo, protože hra neoplývá položkou v menu LOAD GAME, ale nic neříkajícím, nepopsaným kufrem, který má tuhle funkci. Proč? Já nevím. Proč TOHLE nenechali, jak bylo v původní hře? Já nevím.
- Rozjebání původního Warcraftu III Ooo ano, oni nejen vydali nehotovou, špatnou a zabugovanou hru, ale těm, kteří si dovolili si tento turd of a game snad NEZAKOUPIT, se pomstili tak, že jim zkurvili původní W3. Ladder a levely neexistují. Statistiky neexistují. Pokud jste hráli původní Warcraft III a měli jste cool ikonku za 1500 výher za jednu rasu (což nebylo jen tak, to získat) tak teď jste opět peon level nula. Battle net ikonky vypadají…divně. Jsou tam asi tři, co se mi líbí, zbytek ne. Patch na tuto hru ovlivnil i původní W3, takže hra, která byla za těch osmnáct let vybalancovaná a bez chyb, je ve stejně otřesném stavu, jako tato nová, nenáviděná mutace. Některým lidem ta hra padala, jiným po úspěšném dokončení mise škodolibě napsala, že prohráli, ať si to dají znovu. Takovéto chyby by neměly byt ani v betě! Jak si vůbec mohli dovolit tohle vydat?! To je absolutní, absolutní diletantství!
- Potíže s vrácením peněz Takováto hra vydaná v takovémto stavu samozřejmě má za následek, že spoustu naštvaných zákazníků chce vrátit zpět své peníze. Zatímco Blizzard velice neochotně vrací peníze těm, kteří to ani nezapnuli, tak pokud hru zapnete a nedej bože vyzkoušíte, tak vám škodolibě napíšou „too much game time spent“ a zdráhají se vrátit peníze. Co je to za donebevolající kokotinu? Jak mám zjistit, jestli ta hra stála za moje peníze, když si ji nemůžu zahrát? Protože když si jí zahraju, tak podle logiky Blizzardu už nemám na peníze zpět nárok?!
- Doplnění k tomuto bodu: Blizzard po neutuchajícím bombingu ze strany hráčů vyměkl a nyní je mnohem svolnější k tomu refund poskytovat. Warcraft 3: Reforged byl fanoušky satiricky přejmenován na Warcraft 3: Refunded. Tato hra mimochodem dosáhla na Metacriticu ½ bodu z 10 možných na základě 22 000+ recenzí. Ano, vidíte dobře. Půlbod. W3: Refunded se tak stalo nejhůře hodnocenou počítačovou hrou v historii na tomto serveru. Je jasné, že lidi tam naschvál chodí a rozpustile hází nuly, ale to neodráží skutečný stav té hry tolik, jako spíše skutečný stav zrazené a běsnící komunity, které byl vražen nůž do srdce. Tuplem od společnosti, která v jejich nejlepších letech 1996 – 2010 chrlila jednu legendární hru za druhou a na kterou se pěly ódy. To je nyní vše zapomenuto.
Všimli jste si něčeho? Já jsem popsal už skoro čtyři strany textu, a napsal jsem velmi málo k té hře samotné, tohle jsou obecné chyby a kontroverze, které pocítí každý ještě předtím, než to vůbec poprvé zapne! Rozhodl jsem se, že si zahraju kampaň, nakolik příběh byl super, a přestože to nemá nové animace, jak horlivě slibovali, ani tam není v podstatě nic nového přidáno, i tak by to pořád mohl být slušný zážitek, prodchnutý nostalgií.
No, asi takhle: V týdnu jsem odehrál prvních pět misí za lidi v kampani a celou sobotu se přemlouval, abych to zapl. Já se přemlouval, abych zapnul hru, na kterou jsem se těšil! A víte co? Nepřemluvil jsem se! Hrál jsem to až ty další dny, vždycky po částech a v podstatě z povinnosti vůči čtenářům tohoto článku, protože nebudu recenzovat nic, co jsem nedohrál.
Níže jsem sesumíroval své poznatky ze skutečného hraní tohoto paskvilu, které bych tu nyní rád odprezentoval. Kampaň jsem hrál na obtížnost hard.
- Kampaň za lidi, pátá mise: Musíte se bránit proti přesile plesnivců ze všech stran. Zatímco v původní hře na vás nastoupí několik level 10 hrdinů a je to FAKT TUHÉ, tak tady nepřijde ani jeden hrdina a je to trapně jednoduché.
- Následující mise je jedna z nejsilnějších v celé historii Warcraftu: Culling of Stratholme. Musíte pobít 100 vlastních lidí dříve, než to udělá vrchní zlojed Mel Ganis. Začátek je slušná přetahovaná a je to fakt napínavý a vyrovnaný, někdy dokonce ve zbořeném baráčku jsou namísto lambs to the slaughter ukryty další nemrtvé jednotky, které se vám pustě vysmějí, a tím ztratíte další drahocenné vteřiny. Bohužel celé se to pokazí v momentě, kdy nasyslíte cca 60 Stratholmských tuhošů. Mel Ganis totiž nevysvětlitelně přepne, a začne vás i s celou armádou honit po ulicích Stratholmu, místo toho aby třeba…já nevím… poslal víc jednotek ničit ty baráky, když to je cíl mise? On teda jako nechce vyhrát, nebo co?Takže ve finále to vypadalo tak, že jsem z Arthase dělal kličkující volavku, Mel Ganis se vykašlal na boření domů a hubení civilů a slepě proháněl Arthase po vylidněných ulicích Stratholmu, zatímco moje invazní jednotka nadšeně pokračovala v započaté řezničině. Porazil jsem Mel Ganise na hlavu, protože poté, co mně začal bezhlavě pronásledovat, nepřidal do statistik jediného civila. Kdo dělal tohle AI?
- Stejná mise. Samozřejmě, že Mel Ganis se neomezil jen na kuchání nouplísáků, ale rozhodl se několikrát napadnout moji domovskou základnu. Uzřel jsem postupující útok a zakabonil se, jelikož jsem nevlastnil moc jednotek k tomu, abych útok odrazil. Hra však vyřešila problém za mne, kdy invazní armáda záhadně zmizela ještě předtím, než napadla moji základnu. Né, že by to otočili zpátky. Prostě zmizeli. Kam? Hele já nevím. Asi do starýho Warcraftu trojky, kde jim bylo líp. Mně koneckonců taky.
- Tenhle bod je vtipnej! V základně si můžete vylepšit pušky trpasličích střelců. Vylepšení způsobí, že pušky střílí dál – doslova se to jmenuje Long Rifles. A ikonka je…puška…s bajonetem? Protože pokud k pušce namontuješ bajonet, tak má delší dostřel? Jo…jasný. Byl jsem z toho rozčarován, ale říkám si: Hele, je to sice blbost, ale zase je hezký sledovat, jak ti trpaslíci mají na každé pušce nyní bajonet navíc.
O misi později si postavím trpasličího střelce bez vylepšení. Přiblížím si ho na detail, a co myslíte? Na pušce má automaticky bajonet ještě předtím, než jsem tento vylepšil. Jsem rád, že v jednom bodě se mi povedlo popsat dvě nové věci, které tvůrci zkurvili. Musím to nějak kumulovat, jinak těch bodů bude padesát.
- Jednotky v noci nespí a útočí, ač mají nad hlavou ZzzZZZzzz, aj, to je ale kulišárna!
- Některé portréty jednotek jsou vyloženě odporné. Nebo k smíchu. Nebo obojí. Dva příklady za všechno: Wisp a Sorceress.
- Pokud jste ve Warcraftu 3 z roku 2002 vylepšili jednotkám útok nebo obranu a pak si danou jednotku označili, měla vedle portrétu malou ikonku, která se graficky změnila v souladu s tím vylepšením. Tady to tak není. Ikona je stále stejná. Je sice napsáno, jakou úroveň zbroje nebo magie jednotka má, ale ta ikonka je dycky stále stejná. Je to maličkost, ale těch já si všímám nejvíc. Kolik času by jim zabralo udělat to alespoň takové jako ve svojí osmnáct let staré hře? To je ale lajdáctví, fuj!
- Sedmá mise za lidi – The Shores of Northrend. Kruciální k vyhrání této mise (tuplem platí na hard) bylo osvobození trpasličí základny na severu. Tady to není vůbec potřeba. Vycvičil jsem patnáct trpasličích střelců, zlepšil jim dostřel namontováním vzpomínaného bajonetu, a po odražení několika chabých útoků bez problémů dobyl dotírající plesnivce. Tato obtížnost by byla v roce 2002 označena jako Easy, v roce 2018 je to hard. No jo, holt gameři vyměkli.
- Označování jednotek. Tohle je neskutečné zpátečnictví. Tam, kde se měli vývojáři poučit ze svého předchůdce to neudělali. Tam, kde se měli posunout dopředu a jít s dobou rovněž ne. V jedné skupině můžete mít stále pouze dvanáct jednotek. Bravo, fakt! Tleskám vám, jelimani.
- Přesouváme se ke kampani za Nemrtvé. Tichondrius má vousy. Proč, když ani v původní hře ani ve WoW vousy neměl… hele fakt nevím. Tichondrius s vousama je debilní. Někomu vousy prostě neslušej.
- Některé hlasy jsou předabované, údajně voice actory z World of Warcraft, aby ten hlas „seděl“ do celého příběhu. Nemyslím si, že u všech to bylo šťastné řešení. Mohli to prostě nechat, jak to bylo.
- Vousatý Tichondrius je zlatej v komparaci s tím, co provedli chudáku Anetheronovi. Podle lore to má být nejmocnější Dreadlord, dokonce silnější než Balnazaar a Tichondrius. Tohle ale je… Dreadlordí cosplay Miloše Zemana. Anetheron má pořádnej pivní pupek, kterej mu laškovně vykukuje z brnění, má tři brady a komicky malá křídla. Vypadá jako otylý amorek a né jako Dreadlord. Je mi z toho fakt, fakt lidsky smutno, co udělali s touhle skvělou hrou.
- Další poznámku tu mám „jednotky divně řvou, když umírají“ a jako jo, tohle je zbytečný cringefest. Chápu, že pokud pobijete dvacet pěšáků, tak všichni neudělají identicky stejný bublavý zvuk či výkřik, který je zároveň tím posledním, co od nich uslyšíte, ale tady autoři inovovali až příliš, zvláště u ženských jednotek. Představte si japonku, která vezme ježka, vyráchá ho v chilli, zapálí, a pak si s ním agitovaně drandí frndulu. Představte si zvuky, co u toho musí vydávat. Jestli je chcete slyšet, kupte si Warcraft 3: Reforged.
Tohle je nejlepší reklama, kterou tahle hra může dostat, a dělám ji úplně zadarmo, takovej jsem dobrák.
- Mise v Sunwellu a Dalaranu architektonicky předělali, aby to více vypadalo jako město a ta vylepšení jsou ku prospěchu. Rovněž v misi, kdy porazíte Sylvanas, ji dostáváte jako hrdinu po zbytek této mise. Přidali Anesteriana Sunstridera což si myslím, že byl správný krok. Toto je první změna, kterou mohu hodnotit pozitivně. První po třinácti kritikách. Žalostné skóre!
- Ve starém Warcraftu, když jste zabili lidskou kouzelnici, tak si kecla na prdel a koketně dala nohy do praku. To už tady samozřejmě není, spadne tak divně na bok. Puritánský korektní Blizzard za toto dostává velké bú a palec dolů na všech čtyřech končetinách.
- Projektily jednotek vypadají k uzoufání podobně. Zatímco v původní verzi měla každá jednotka svůj vlastní projektil a přesně jste viděli, kdo na vás co kouzlí, tady to je velký špatný, třetina jednotek střílí trapné šedivé kuličky. Předělat. Ihned.
- Infernál má skutečně komicky malou hlavu. Bylo mi trapně za něj. Frost Wyrm už není majestátní král nebes, ale jeho velikost byla drasticky snížena. Nyní je to spíš takové mrazivé kuřátko než mrazivý Wyrm. Chiméru taky drasticky zmenšili. Pokud má být něco finální jednotka, tak prostě musí být větší, nemůžete udělat draka o velikosti strakapouda, krucinál! Zmenšení se dočkal i Archimonde. Měl by se přejmenovat na Lil’Archie a začít rapovat.
- Kampaň za orky – mise kde pijete Mannorothovu krev. Zatímco jsou všichni orkové červení (a tohle JE graficky vkusně uděláno) tak na trollí witch doctory nemá démonická krev sebemenší efekt a vypadají stále stejně. Nevim, asi už na ně nezbylo, no!
- Pohyb vícero jednotek je koncentrovaná bolest. Jednotky se vzájemně pletou jedna druhé do cesty, velké se nikdy neprocpou přes ty malé a točí se tam jak opilec při moravských lidových tancích. Častokrát to člověka dohání k šílenství, když se vám někdo komicky zasekne a dalších osm postaviček se zasekne hned za ním. Tohle určitě potřebuje pozornost těch mamlasů, co to vytvořili, a to co nejdřív.
- Wisp portrét už jsem zmiňoval, ale je to tak fušérsky udělané, že to si zaslouží vlastní bod. Tohle mně bude strašit ve snech. Jak mohl tuto zhůvěřilost někdo vytvořit a co hůř, jak to mohl někdo jiný schválit, tomu naprosto nerozumím.
- Kampaň za elfy – Mise, kde osvobozujete Illidana. Celou první polovinu nedostávají vaši hrdinové žádné zkušenosti z poražených nepřátel. Proč? Já nevím.
- Poslední mise za elfy v originální kampani postrádá Chiméry, nejsilnější jednotku nočních elfů. Zatímco ve všech předchozích kampaních byly nejsilnější jednotky za konkrétní rasu představeny, elfové mají šmitec, chiméry nebudou.
- Zatímco kampaň za lidi na těžkou obtížnost jsem dohrál poctivě, zhruba od poloviny kampaně za plesnivce jsem pravidelně zapínal cheaty, protože jsem s tím nechtěl trávit více času, než je nezbytně nutné pro potřeby této recenze. Takže jsem se neochudil o žádný cut-scene ani cinematic, ale díky nesmrtelným jednotkám co dávaly všechno „na jedničku“ jsem procházel všechno mnohem rychleji.
Zajímalo mě, jestli na konci kampaně i tak dostanu za odměnu portrét Licha, když jsem v té kampani podváděl. Portrét jsem dostal. Tvůrcům této pazgřiviny je totiž jedno, že jste podváděli. Oni taky podváděli, když lákali důvěřivé fanoušky na tento arcikekel, no co, tak je to alespoň fifty – fifty!
- Kromě úpravy Dalaranu a Silvermoonu nepřidali do single playeru Warcraft 3 Reforged vůbec nic.
- Anetheron není jediný Dreadlord, který musí hrát Miloše Zemana. Podobně postižen je i Detheroc. Varimathras má pro změnu huňaté kotlety jako nějaký anglický lord osmnáctého století.Dohrál jsem kampaně základní hry i datadisku (kromě bonusové za orky) a moje pocity by se daly vyjádřit jedním slovem: prázdnota. Bral jsem to spíše jako mechanickou povinnost než jako vítaný nostalgický návrat k milované hře z minulosti. Neříkám, že to byla úplná mizérie, tedy kromě bodů, co jsem zmínil, ale ty ostatní negativní věci spojené s touto hrou a zvláště podvodné a pochybné praktiky kdysi respektovaného herního studia na tento počin vrhají temný stín a naprosto mi to znechutili. Připomnělo mi to pančování Forsáže ve Skanzenu, což byl důvod, proč jsme tam po deseti letech přestali chodit. Prostě jsem alergický na to, že v průběhu spousty let dávám někomu peníze za jeho služby, a dotyčný toho následně zneužije a začne mě obelhávat.
Jenom pro rekapitulaci co jsem si od Blizzardu za ty roky koupil:
Warcraft III Reign of Chaos
Warcraft III The Frozen Throne
Starcraft Brood War ve francouzštině
World of Warcraft
World of Warcraft: The Burning Crusade
World of Warcraft: Wrath of the Lich King
World of Warcraft: Cataclysm
World of Warcraft: Mists of Pandaria
World of Warcraft: Warlords of Draenor
World of Warcraft: Legion
World of Warcraft: Battle for Azeroth
Starcraft II: Wings of Liberty
Starcraft II: Heart of the Swarm
Starcraft II: Legacy of the Void
Diablo II
Diablo II: Lord of Destruction
Diablo III
Diablo III: Reaper of Souls
Heroes of the Storm
Overwatch
To je celkově dvacet her, každá za plus mínus tisícovku. Plus mám pocit, že jsem kdysi dávno ještě koupil Wowko a ty první dva datadisky jedný potvoře ulhaný se kterou jsem tenkrát chodil, ale dokonce ANI ONA mě nestála tolik jako tohle herní studio a když se na to koukám s odstupem času, tak lhaní a slibování nesmyslů šlo oběma stejně dobře.Jejich naprosto debilní vyjádření čtyři dny poté, co na ně všichni oprávněně plivali, jen přililo oleje do ohně. „We are sorry that you did not get the experience that you wanted“ to je věta, která v tom korporátním, právníky posvěceným vyjádření O NIČEM rezonuje asi nejvíc. Takže je to vlastně naše chyba, když jsme si dovolili chtít přesně to, co oni naslibovali před dvěma roky? Okay!
Normálně jsem tak nasranej, že bych zrušil svojí účast na příštím coláckým Blizzconu (Sejdeme se u jednoho ze staré CC party, koupí se Virtual ticket a koukáme se na Blizzcon) kdyby tahle akce nebyla ani tak o samotném Blizzconu, jako o tom, vidět ty čuníky, co jsem tam měl rád a pokecat s nima. Ale věřte mi, že se mi bude velmi zajídat přispívat na tuhle zhůvěřilost!Víte co? Chtěl jsem zkusit World of Warcraft: Shadowlands, jestli mně novej datadisk k Wowku bude bavit víc, než ten předchozí, kterej mně teda nebavil déle než měsíc, což je žalostně krátká doba. Nebudu to zkoušet. Nebudu to kupovat. Nebudu jim dávat další peníze, když předvedli tohle.
Overwatch 2. To samý. Chtěl jsem to zkusit, aleee ne. Nezaslouží si moje peníze. Můj poslední pokus s touto hrabivou, harpagonskou korporátní karikaturou na kdysi respektovanou herní společnost bude s Diablem IV, který stejně nevyjde dřív než za 2 – 3 roky. Pokud se do té doby nechytnou za nos a důrazně nepřehodnotí svoje postoje ke svým hrám a svým zákazníkům, tak je dost možné, že Diablo IV bude další propadák a Blizzard po(s)tupně zanikne.
Můj názor na tuhle hru jsem vyjevil, ale paradoxně vám neřeknu, abyste si to nekupovali, jelikož nechci bejt jedinej, kdo jim naletěl a má to. Chci si to s někým z vás občas třeba zahrát, jinak ta investice byla ještě více zbytečná, než se nyní jeví. Já věřím tomu, že ta situace je pro ně natolik neudržitelná, že s tou hrou musí zásadně pohnout kupředu (něco jako situace u Diabla III, ze kterého po prvotním fiasku taky udělali slušnou hru) takže třeba za měsíc bych tomu dal šanci. Až tam dají Ladder, arranged teams, nebo alespoň nějaké slušné custom mapy.
S Pijerem a Tomem si minimálně zahrajeme našeho Viktorrra, který jde do Skanzenu (aneb násilí a trrráva všude) který sice oficiálně nyní patří Blizzardu, ale my jim ho nedáme!
PS: Protože nechci končit článek negativně, tak Jaina má v Reforged hezky vymodelovaný ceciáše. Pěkný kozy dokážou zachránit lecos, ale na tuhle hru je to pořád málo.